Mirjam: Christenen in België

29 maart 2015 - Brussel, België

Hooii,

Ik heb een korte nacht gehad. Sowieso is het wennen aan het bed, de kamer en de geluiden maar ook nog eens een uur minder slaap. ’s Ochtend vroeg een heerlijk ontbijtje met croissant. Of we dat elke dag krijgen of alleen op zondag zullen we morgen zien ;)

Om negen uur in de bus gestapt op weg naar de Frans sprekende kerk. Eenmaal daar aangekomen waren mijn verwachtingen totaal anders dan de werkelijkheid. Ik dacht aan een grote kathedraal met veel mensen maar in plaats daarvan was de kerk in een appartement met een stuk of 25 mensen. Joel, iemand van het OM team, liet ons de plek zien waar de kerk zich eerst bevond. Het was aan de overkant van de straat, een gebouw van de gemeente waar jongeren hun gang kunnen gaan om maar van de straat af te blijven. Op deze plek werden er feesten gehouden, gedeald en nog veel meer dingen. Het zat onder de graffiti en rommel, het stonk er ontzettend en de rede dat ze verhuisd waren was omdat de kachel ook nog eens kapot ging. In het appartement waar ze nu zitten mogen ze geen muziek maken van de verhuurder dus ze zijn nog druk bezig met zoeken naar een juiste plek.Alles was in het Frans en ik volgde het dus niet echt. Gelukkig kreeg ik, door de teksten op te zoeken in de bijbel, nog een beetje een idee waar het over ging. Namelijk over of je denkt met je hoofd of met je hart.

Weer terug in het Zavcentre hebben we snel geluncht. Heerlijke lasagne! Er wordt hier goed voor ons gezorgd. Hierna hebben we een korte presentatie gehad over rooms-katholieken in België en iets meer uitleg over Stations of the cross gehad.

In de middag zijn we met de trein naar Brussel centraal gegaan om de boel daar onveilig te maken. Het weer zat niet echt mee maar we hebben ons er niet door laten weerhouden plezier te hebben. We hebben in Brussel enorm veel gezien. Van alle souvenirwinkels tot chocolade winkels tot wafelkramen en ga zo maar door. We hebben  echt even de toerist uit mogen hangen. We hebben een heerlijke wafel gegeten, foto’s gemaakt van Manneken pis en we zijn in een rooms-katholieke kerk geweest.

Morgen krijgen we onze eerste trainingen dus ik ben benieuwd!

Tot dan!

1. Hans van den Berge:
    30 maart 2015
    Hoi Mirjam,
    Wat is een kerk dan anders hè in zo'n appartement. Er valt heel wat te doen om een bloeiende gemeente te krijgen maar jullie mogen een stukje meehelpen aan de bouw van Gods kerk in België.
    Veel plezier , sterkte met je knie, en succes met de training.
    Papa
  2. Dominique:
    31 maart 2015
    Hey lieve meiden!
    Leuk om iets van jullie verhalen te lezen en foto's te zien van de plekjes die jullie aan doen.
    We denken veel aan jullie hier, en sturen vette zegen uit Nederland naar jullie toe. (of beter gezegd; uit de hemel)
    Vanaf morgen lekker compleet, met Anna erbij.
    Jullie zijn helden, hebben sowieso goedheid te brengen en te geven. Benieuwd naar meer avonturen! Zegen van Pap voor jullie, vol van Rust en Plezier.
    Ik houd jullie blog in de gaten, leuk.
    Liefs Dominique