Joanne: Catch up

7 april 2015 - Brussel, België

Hallo lieve mensen,

Ik ben me ervan bewust dat we inmiddels een week (en twee dagen) verder zijn en ik dus heel veel heb om met jullie te delen. SOTC was onwijs gaaf maar ook heel druk en het vroeg veel van me, geestelijk en lichamelijk. Ik zit inmiddels in Engeland en heb wat tijd om wat achterstand in te halen

Here we go

Bron wikipedia:

Stations of the Cross (or Way of the Cross; in Latin, Via Crucis) refers to a series of images depicting Jesus Christ on the day of his crucifixion and also to the prayers Christians say when contemplating those images. Often a series of 14 images will be arranged in numbered order around a church nave or along a path, and the faithful travel from image to image, in order, stopping at each "station" to say the selected prayers and reflections.

Bij dit event hebben wij geprobeerd het religieuze plaatje te vervangen door een boodschap die meer gericht is op de liefde van God, en dat Hij zijn zoon als offer voor ons gaf. We hebben er een station bijgevoegd die de opstanding van Jezus representeerde, want hij leeft! En dat hebben we heel beeldend gemaakt naar de mensen toe door kunst te gebruiken en daardoor recht tot het hart te spreken.

We zijn SOTC ingestapt door trainingen te volgen en ons geestelijk voor te bereiden op het event. We hebben geleerd hoe we kunst kunnen gebruiken in evangelisatie. En hoe kunst op een krachtige manier deuren kan openbreken en Gods glorie kan tonen.

Een mooie vergelijking die Amy gaf over de impact van kunst:

Kunst is als een zaadje die je plant in iemands hart, vervolgens mag het gaan groeien.

Amy vertelde over danseres die ze kent. Die danseres droomde op een nacht dat ze allemaal vogels uit de lucht sloeg terwijl ze aan het dansen was. Ze snapte er niets van. Diezelfde dag moest ze op een conferentie dansen, na haar dans zei iemand tegen haar; 'Kill the birds!'

Toen ze die avond de bijbel erbij pakte, en de vergelijkenis las over de vogels die het zaad weg pikten waardoor het niet kon groeien, werd het voor haar duidelijk. Met haar dans kon ze de vogels wegslaan en het zaadje een kans geven om te groeien. Dat zaadje is het geloof, en het leven dat eruit voortkomt, wat het plantje laat groeien, dat is Jezus!

De dagen erna zijn vrij snel gegaan. We hebben de kerk opgebouwd en voorbereid op de komst van mensen. Tijdens het opbouwen hebben we voor het gebouw en de omgeving gebeden en zegeningen uitgesproken. Ik, Anouk en Franck deden dit door middel van een prayerwalk. Het was een warme dag met heel veel wind en we liepen door de stad al biddend. Het was onwijs krachtig om gewoon zo met God te lopen door Brussel, en met Hem te praten en van Hem te ontvangen. Het gave is dat ik en Franck hetzelfde beeld hadden tijdens die wandel. Ik moest er constant aan denken, en het beeld kwam telkens opnieuw naar voren. Ik weet nog dat Jefta in onze voorbereidingsweken op HQ zei dat er misschien beelden waren die deze reis opeens terug zouden komen en voor die situatie goed waren. Maar ik dacht dat het dan een beeld zou zijn die ik zelf eerder had ontvangen. Dat was niet het geval en ik was allang vergeten dat Jefta met dit beeld was gekomen, en tijdens die prayerwalk bleef het maar terugkomen. In het kort: Het is het beeld van een dode omgeving, waar alles zwart en somber is. Maar het komt tot leven door God's adem die de omgeving nieuwe kleuren inblaast. kleur vervangt de grauwigheid, duisternis maakt plaats voor licht, en alles wat dood was krijgt nieuw leven. En het is alsof de lente begint na een te lange droge, dorre en dode winter.

Thomas (een man die zich al lang over België ontfermd) bevestigde dit beeld later ook, want blijkbaar is precies dit al eerder over België is uitgesproken. En daar wisten ik en Frack niets van af.

Het is zo gaaf dat God door meerdere mensen heen werkt, en ons zo bevestigd en sterkt om Zijn kinderen het goede nieuws te brengen. Om zijn ware gezicht te laten zien aan de mensen, want Hij is leven, Hij is alles wat je zoekt en nodig hebt!

Om mensen te raken, geestelijk adem en leven in te blazen door God's aanwezigheid. Daar voel ik me echt op mijn plek. En op mijn weg. God is echt aan het bewegen in mijn hart en ook in deze stad. Anouk en ik hebben veel worship gedaan deze week, waarvan twee keer in een park dicht bij het evenement in de buurt. Het was zo krachtig, om de heilige geest door ons heen te laten werken. Naar de mensen om ons heen en in de stad. Soms is de spirituele wereld (en de strijd daarin) zo veel tastbaarder dan de realiteit die wij kennen. En gelukkig sta ik sterk, in Hem die mij kracht geeft.

Verder was mijn rol in SOTC ook in een van de stations (Peters denial). Het was een dramastuk en ik vond het erg leuk om mee te kunnen doen en om me in een ander persoon te kunnen verplaatsen. Ik heb er wel van geleerd dat het niet mijn manier van creatief uiten is. Ik vind drama stukken heel inspirerend en krachtig om naar te kijken, omdat het beeldend/visueel de boodschap directer brengt. Maar zelf vind ik het lastig om iemand anders te spelen.

Tijdens mijn rol als servant in Peters denial, heb ik mezelf echt versteld doen staan, ik wist niet dat ik tot zoveel toe in staat was. Er was een avond waarin er zoveel groepen waren dat ik opnieuw en opnieuw en opnieuw het dramastuk moest spelen, zo'n twintig keer zonder break. Het hele team, (inclusief de dansers) hadden dit nooit op eigen kracht kunnen doen. Ik begon mijn stem kwijt te raken, en normaal weet ik, dan raak ik hem ècht kwijt. (En dat is slechte boel aangezien mijn stembanden niet helemaal gezond zijn op dit moment). Maar voor de eerste keer ooit, was het de irritatie en heesheid verdwenen. Op eigen kracht had ik dit nooit kunnen doen.

En natuurlijk Pasen, afgelopen zondag! SOTC is officieel afgelopen en we hebben in de ochtend heerlijk genoten van een paasontbijt, en het weer buiten was perfect. In de middag zijn Anna en ik nog even in Brussel geweest, gewoon om iets luchtigs te doen na deze intensieve week.

Ik hoop en bid voor alle mensen die ik deze week heb ontmoet, dat ze op alle vlakken van hun leven waar ze armoede ervaren, overvloedig gezegend mogen worden door God en van zijn aanwezigheid. Als je in Hem bent, dan ben je rijk.

Ik heb zoveel vreugde in mijn hart, dat het overstroomt zo, ik wil het met iedereen delen. Tegelijkertijd zie ik ook de pijn in de mensen die zoveel verdriet hebben en zoveel gemis voelen. Ik bid dat God hun hart zal aanraken. Want ik weet dat waar ik ook doorheen ga, en wat er ook is gebeurt, ik sta vast in Hem.

Deze week heb ik echt mogen uitstappen, en heb ik me durven te laten leiden wat mijn hart zegt.

'Stop waiting for the fear to leave before you act on what God has put in your heart.'

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mattias:
    8 april 2015
    wat prachtig om weer te lezen en wat kan je prachtig schrijven! Zo bijzonder wat jullie daar meemaken. Ik hoop en bid dat jullie daar de komende week tot nog meer zegen mogen zijn en dat het iets teweegbrengt bij de mensen maar ook een levensveranderende ervaring bij jullie zelf! Gods zegen!
  2. Jefta:
    8 april 2015
    supergaaf dat het beeld terugkwam he. Heel gaaf om deze ervaringen te lezen. Dagopening staat in teken van jullie vandaag. Bidden voor jullie en reageren op jullie blogs.
  3. Julien:
    8 april 2015
    gaaf joanne echt super vet. lekker uitstappen en uitdelen! ik ben benieuwd wat god nog meer door jullie heen gaat doen. veel zegen. gr. uit veenendaal
  4. Felicia:
    Lieve Joanne,
    Als allereerste WAUW! Wat gaaf om te lezen wat je allemaal mee maakt en wat fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Ik bid jullie heel veel rust en kracht om de komende weken door te gaan. Ik geloof dat jullie harten zullen raken, dus ga zo door om Gods grote liefde uit te delen. Jullie zijn een topteam :) en doen enorm grote dingen. Ik ben trots op jullie maar Papa is nog veel trotser. Gods zegen!
    Liefs x Felicia
  5. Janine Out:
    8 april 2015
    Hoi lieve Anna, Anouk, Jantine, Joanne, Lisanne en Mirjam.

Super leuk om jullie blogs te lezen en zo
    een beetje mee te krijgen van hoe het daar
    gaat. Zo te lezen hebben jullie een hele
    drukke, maar ook hele mooie week acht
    er de rug. Mooi dat God door jullie heen aan het werk is en dat jullie dat zelf ook zo ervaren. Ik wil jullie tijd in Engeland zegenen en hoop dat jullie naast allerlei mooie en indrukwekkende momenten ook heel veel plezier zullen hebben.

Veel liefs, Janine

de rug. Mooi om te lezen dat God door
    jullie heen aan het werk is en dat jullie dit
    zelf ook zo ervaren. Ik wil jullie aankomende tijd in Engeland zegenen. Ik hoop dat
  6. Daphne:
    Hooi
    Heel cool om te lezen wat jullie daar allemaal meemaken en wat het met jullie doet en met de mensen om jullie heen! Heel veel plezier de rest van de tijd! Geniet:) knuffels daphne
  7. Wendy:
    Ha meiden!

Super leuk om op de hoogte te blijven van jullie verhalen! Want zonder jullie is het toch echt wel een stukje rustiger hier op school. Gaaf om te lezen dat jullie God zo heel dichtbij mogen ervaren! Het is inspirerend om te lezen. Jullie maken echt gave dingen mee! Ik ben benieuwd wat jullie nog allemaal gaan beleven! Gods zegen voor de komende tijd!!

Liefs Wendy
  8. Anne-Ruth Felice:
    8 april 2015
    Super leuk! Jullie hebben echt leuke en krachtige dingen meegemaakt, het kinkt echt bemoedigend. Ik bid voor jullie. Dat jullie gezond blijven en dat jullie juist meer energie mogen ontvangen. Ik ben benieuwd maar jullie Engeland-avontuur (:
    Liefs x
  9. Dominique:
    8 april 2015
    WAUW wat een power-bericht Joanne!! :-) Ik word er helemaal blij van hiero achter mijn computer. Echt te gek om te lezen wat jij en jullie allemaal beleven, meemaken en ontvangen door Jezus zelf.
    En wat een kadootje voor Belgie dat jullie als team daar zijn geweest, dat gaat zijn vruchten afwerpen, weet ik zeker! De donkerte mag weg, en het LICHT mag en zal daarvoor in de plaats gaan komen.

Heel veel goedheid van onze goede God voor jullie in Birmingham, lieve meiden. Ook daar zullen jullie uit gaan delen, en Zijn hart voor de mensen daar kenbaar maken, en dat zal vast hele mooie gesprekken en ontmoetingen teweeg gaan brengen.
    Jullie zijn echt kanjers van de bovenste plank, ik ben benieuwd naar meer mooie verhalen! :-)
    Lieve groet van ons hier in Veenendaal, Do - Tabitha - Niels - Jef
  10. Jan:
    8 april 2015
    Wat een fantastische ervaringen meiden! Wat fijn dat jullie er zelf ook zo door gesterkt worden! Groetjes, Jan
  11. Peros:
    8 april 2015
    wauw.... Zo gaaf! We zijn allemaal heel trots op elk van jullie, onze zusjes! Krachtige getuigenis, gaaf om te lezen hoe God met jullie bezig is. Ik zegen jullie met rust en wijsheid in de naam van Jezus... Dat jullie zo verder mogen gaan waar jullie nog naartoe gaan!
  12. Cora van den Berge:
    8 april 2015
    Hallo Joanne, hier een berichtje uit Delft. Wat een mooie en fijne verhalen over jullie actie in België. Zeker ook goed dat het voor jullie zelf ook zo opbouwend is. Deze weken zullen bij veel mensen verandering brengen en een steun zijn in donkere tijden. Dat deze reis voor jullie zelf ook een anker mag zijn voor de rest van je leven. Ja God is goed. Gezegende tijd in Engeland,
    Groetjes Hans en Cora
  13. Benthe:
    hey Joanne,
    Wat een mooie woorden! En bijzonder wat je allemaal doet❤️
    Ik zal voor jullie bidden en ik wens jullie een mooie reis!